Технологічний розрахунок виробничих зон ділянокі складів
-
-
Розрахунок постів і потокових ліній
-
Більше 50% обсягу робіт з ТО і ТР виконується на постах. Тому в технологічному проектуванні цей етап має важливе значення, так як число постів в подальшому багато в чому визначає вибір об'ємно-планувального рішення підприємства. Кількість постів залежить від виду, програми і трудомісткості впливів, методу організації ТО, ТР та діагностування автомобілів, режиму роботи виробничих зон. Програма і трудомісткість впливів за видами ТО і ТР визначаються розрахунком, методика якого наведена в гол. 2.
-
- ^
Вибір методу організації ТО і ТР автомобілів
- ^
Пости ТО за своїм технологічним призначенням поділяються на універсальні та спеціалізовані. На універсальному посту виконують всі або більшість операцій даного впливу, тоді як на спеціалізованому тільки одну або кілька операцій. Доцільність застосування універсальних або спеціалізованих постів, насамперед, залежить від виробничої програми і режиму виробництва. За способом установки рухомого складу пости можуть бути тупиковими або проїзними.
В'їзд на тупиковий пост проводиться переднім ходом, а з'їзд, отже, заднім, тоді як в'їзд на проїзний пост і з'їзд з нього - тільки переднім ходом. Проїзні пости доцільно застосовувати для великогабаритного рухомого складу і автопоїздів. Як тупикові, так і проїзні пости в залежності від організації виконання робіт можуть бути використані в якості універсальних або спеціалізованих постів. ТО рухомого складу може бути організоване на окремих постах або потокових лініях.
Організація обслуговування на окремих постах значно простіше, ніж на потокових лініях. Так, при обслуговуванні на універсальних постах на них можливе виконання неоднакового обсягу робіт. Наприклад, при ТО автомобілів різних моделей, при суміщенні з ТО супутнього ТР різного об'єму. З іншого боку, використання цього методу призводить до значних втрат часу на встановлення автомобілів на пости і з'їзд з них, забрудненню повітря відпрацьованими газами при маневруванні автомобіля при в'їзді та з'їзді з поста, необхідність дублювання обладнання, використанню робітників-універсалів вищої кваліфікації, що збільшує витрати на проведення ТО.
Прогресивним методом організації ТО є виконання його на потокових лініях. Потокова організація ТО забезпечує:
підвищення продуктивності праці за рахунок спеціалізації робочих постів, місць і виконавців;
підвищення ступеня використання технологічного устаткування і оснащення внаслідок проведення на кожному посту одних і тих же операцій;
підвищення трудової і виробничої дисципліни внаслідок безперервності і ритмічності виробництва;
зниження собівартості і підвищення якості обслуговування;
поліпшення умов праці виконавців і скорочення виробничої площі.
За даними НИИАТа, застосування раціональної технології виробництва ТО-1 і ТО-2 на потокових лініях дозволяє підвищити продуктивність праці, скоротити витрати на ТО і ТР, знизити простій автомобіля в ТР і зменшити потребу в ТР по обслуговується агрегатів і вузлів. У результаті все це сприяє збільшенню коефіцієнта технічної готовності рухомого складу не менше ніж на 3 - 4%.
Для організації виробництва потоковим методом необхідні певні умови. До них відносяться:
наявність відповідних площ і планування приміщень;
одномарочной склад обслуговується групи автомобілів;
достатня змінна виробнича програма;
дотримання графіка постановки автомобілів в ТО;
максимальна механізація робіт;
своєчасне забезпечення запасними частинами та матеріалами;
виконання ТР перед постановкою автомобілів в ТО-1 і ТО-2.
Як правило, з регламентними роботами ТО виконуються операції супутнього ТР, які можуть порушувати ритмічність роботи потокових ліній. Тому з метою забезпечення якості виконання профілактичних робіт ТО, рівномірного завантаження виконавців і підвищення продуктивності праці обсяг супутніх робіт ТР, що проводяться при ТО, обмежується. Сумарна трудомісткість операцій супутнього ТР не повинна перевищувати 15-20% трудомісткості відповідного виду ТО при виконанні робіт на потокових лініях і 30% - при виконанні робіт на окремих постах.
В принципі доцільність застосування того чи іншого методу організації ТО в основному визначається числом постів, тобто залежить від добової (змінної) програми і тривалості впливу. Тому в якості основного критерію для вибору методу ТО може служити добова (змінна) виробнича програма відповідного виду ТО.
Мінімальна добова (змінна) програма, при якій доцільний потоковий метод ТО, рекомендована Положенням і складає 12-15 для ТО-1 і 5-6 для ТО-2 технологічно сумісних автомобілів. При меншій програмою ТО-1 і ТО-2 проводяться на окремих спеціалізованих і універсальних постах.
Діагностування рухомого складу на А'ТП може проводитися окремо або поєднуватися з ТО і ТР. Форми організації діагностування залежать від потужності АТП, типу рухомого складу, його разномарочность, використовуваних засобів діагностування, наявності виробничих площ і визначають розміщення діагностичного обладнання за видами ТО і діагностування.
На невеликих АТП за обліковим складом до 150 технологічно сумісних автомобілів і при змішаному парку всі види діагностування рекомендується проводити на окремій ділянці діагностування, оснащеному комбінованим діагностичним стендом, або разом з ТО і ТР переносними приладами.
Для середніх АТП з числом 150-200 і більше автомобілів доцільно пости Д-1 і Д-2 мати роздільними. Для великогабаритного рухомого складу, при реконструкції АТП і обмежених виробничих площах, а також при організації ТО-1 на потокових лініях Д-1 рекомендується проводити разом з ТО-1.
Для великих АТП з числом автомобілів понад 400 і за наявності високопродуктивних автоматизованих діагностичних засобів Д-1 і Д-2 проводяться на окремих спеціалізованих дільницях. При цьому крім постів Д-1 і Д-2 необхідно мати пости і засоби діагностування в зоні ТР (стенди для контролю і регулювання гальм і кутів установки керованих коліс).
Збирально-мийні роботи рухомого складу можуть проводитися як на окремих постах, так і на потокових лініях. На невеликих підприємствах ці роботи проводяться на тупикових або проїзних постах. Якщо автомобілів на АТП більше 50, виконання мийних робіт передбачається механізованим способом. Поточні лінії застосовуються, як правило, на середніх і великих АТП при одночасному використанні механізованих установок для миття і сушки рухомого складу.
Постові роботи ТР можуть виконуватися на універсальних і спеціалізованих (паралельних) постах.
Метод універсальних постів передбачає виконання робіт на одному посту бригадою ремонтних робітників різних спеціальностей або робітниками-універсалами високої кваліфікації, а метод спеціалізованих постів - на декількох постах, призначених для виконання певного виду робіт (по двигуну,, трансмісії і пр.).
Спеціалізація постів ТР проводиться на основі принципу технологічної однорідності робіт, при достатньому числі постів регулювальних і розбірно-складальних робіт ТР (більше п'яти) і при завантаженні посту не менш ніж на 80% змінного часу.
Спеціалізація постів ТР дозволяє максимально механізувати трудомісткі роботи, знизити потребу в однотипному обладнанні, поліпшити умови праці, використовувати менш кваліфікованих робітників. У результаті підвищуються якість робіт і продуктивність праці.