Компютерна діагностика автомобіля

18.04.2017 10:53

Комплектуємо ділянку Комп’ютерної Діагностики автомобілів

Яке обладнання необхідно для Діагностики автомобіля. Існують три причини для якісного оснащення ділянки обладнанням. По-перше, на дворі вік електроніки і комп’ютерів. І діагностика двигуна внутрішнього згоряння заснована на органи чуття та інтуїції людини, виглядають сьогодні просто безглуздо.

 

По-друге, розбірливість споживачів послуг автосервісу стала останнім часом значно вище. З’являється все більше людей, готових платити гроші за якісний професійний ремонт. І це справедлива вимога часу. По-третє. Успішність роботи дільниці ДІАГНОСТИКИ АВТОМОБІЛІВ В АВТОСЕРВІСІ не може і не повинна залежати від суб’єктивного сприйняття ситуації діагностом. Людина – одночасно найсильніше і найслабша ланка будь-якого процесу. Він може бути втомленим або з похмілля, може хворіти і тому тільки реальні покази приладів допоможуть знайти причину несправності.

Перш за все слід знати, що з усіх типів діагностичних приладів можна виділити три основні групи. Ці групи – основа основ, це те, без чого грамотний пошук несправності перетворюється в тупий процес, заснований на методі заміни. І якщо на вітчизняних автомобілях цей метод ще не муляє, то при роботі з іномарками він неможливий за визначенням. На ділянці Діагностики автомобілів абсолютно необхідно мати хоча б по одному представнику цих трьох груп. Назвемо їх:

  1. Сканери
  2. Мотортестери
  3. Газоаналізатори

Сканер на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів

Сканер — це пристрій, що зчитує показання датчиків і стандартні повідомлення про помилки, які видає електронний блок управління (ЕБУ) в режимі самодіагностики. За допомогою сканера можна програмувати сам блок управління. Для Діагностики автомобіля сканер просто підключається до спеціального гнізда в автомобілі і видає інформацію. Само собою, сканер на базі персонального комп’ютера краще, так як оновити базу даних не складе труднощів, а щоб підключитися до нової моделі машини достатньо буде просто докупити кабель. А так як сканер працює з блоком, то він дозволяє нам:

  • Спостерігати сигнали з датчиків системи, слідкувати за їх зміною в часі.
  • Перевіряти роботу виконавчих механізмів шляхом приведення їх в дію та візуального або іншого контролю.
  • Зчитувати збережені системою коди несправностей.
  • Подивитися ідентифікаційні дані ЕБУ, системи і т. п.

Роблячи Діагностику автомобіля. треба чітко розуміти, що свідчення сканера – це те, що «бачить» ЕБУ.

Компютерна діагностика автомобіля.
Це аж ніяк не істинні значення напруги або інших параметрів. Основне завдання сканера на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів — як можна більше звузити область пошуку неполадки і заощадити час. Якщо з якої-небудь причини (наприклад, погана «маса») датчик бреше, то на екрані сканера ми побачимо це саме брехня. Іншими словами, сканер не є вимірювальним приладом. Він лише відображає дані з ЕБУ, потрібно це розуміти і ставитися до одержуваної інформації відповідним чином. Точно так само обережно слід ставитися до ліченим кодів несправностей. Ці коди – не керівництво до заміни, а лише їжа для подальших роздумів і пошуку. Приклад: помилка датчика кисню, багата суміш. Міняти? Ні в якому разі. Треба шукати причину багатою (бідною) суміші. А помилка «Обрив датчика детонації» на системах Бош вже увійшла в легенди. Що стосується різновидів сканерів, то їх, за великим рахунком дві: портативні та програмні, що працюють спільно з персональним комп’ютером. І той і інший тип мають як свої переваги, так і недоліки. Вибирати Вам.

Детальну інформацію про конкретному приладі можна знайти на сайті компанії-розробника. Для роботи програмного сканера вам знадобляться:

  • Комп’ютер. Краще не надто потужний, але ноутбук (РІІІ-600 і вище). Обов’язковою умовою є наявність на ноутбуці COM — порту або перехідника PCMCI-COM.
  • Адаптер K-Line (K-L-Line) з комплектом кабелів і роз’ємів.
  • Діагностичне. Тут вибір за Вами.

Є кілька десятків варіантів сканерів. Брати треба тільки сертифіковані прилади і програми, які не можуть коштувати занадто дешево. Із-за відмінностей в системах управління двигунами у різних машин сканери на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів можуть діагностувати лише певні марки і моделі автомобілів. Для іномарок приладу, який може діагностувати все і всіх, в принципі не існує. Якщо ви будете працювати з якоюсь певною маркою машин, то вам потрібен сканер дилерського рівня. Mercedes-Benz, наприклад, використовує близько 140(!) різних моторів, і у кожного з них є свій блок управління. Можна, звичайно, взяти і «мультимарочник», але при цьому завжди будуть «випадати» якісь певні діагностичні функції для різних автомобілів. Чим більше універсальність сканера, тим менше глибина діагностики. Дилерські сканери дають можливість знімати показання з різних систем автомобіля, на зразок ABS, клімат-контролю, управління АКПП, системою безпеки і т. д. Універсальні сканери в основному обмежуються «спілкуванням» з блоком управління двигуном.

Мотор-тестер на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів

Мотор-тестер — це вимірювальний прилад. Принципи роботи двигунів в різних марках машин, на щастя, однакові, тому мотор-тестер — універсальний прилад, т. е. може працювати з будь-яким автомобілем, навіть з таким, у якого просто немає ніякого бортового комп’ютера. За допомогою нього можна вимірювати фізичні параметри роботи двигуна і системи запалювання в реальному часі. Як і сканер, мотор-тестер на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів може бути окремим приладом, а може підключатися до персонального комп’ютера. На відміну від сканера, що зчитує дані з електронного блоку управління, а безпосередньо від датчиків і двигуна. Надана ним інформація знімається безпосередньо з двигуна і дозволяє знайти несправності, недоступні сканера. Це форми напруги і струмів датчиків і виконавчих механізмів, це і осцилограми високої напруги, і осцилограми тиску в циліндрах, тиску палива, і можливість перевірити баланс циліндрів, поміряти стартерний струм, УОЗ та багато іншого. Розглянемо це докладніше.

Всім відомо, що в циліндрах двигуна під впливом іскри відбувається займання та згоряння паливно-повітряної суміші. Спостерігати і оцінювати цей процес безпосередньо (візуально або якось ще) неможливо. Але оцінити його побічно дуже навіть легко. Для цього в мотор-тестерах передбачена можливість зняття осцилограм вторинного (високого) напруги. На форму цих осцилограм впливає буквально все: стан котушки запалювання, ВВ-проводів, свічкових наконечників, свічок, компресії, стан клапанів, склад суміші і навіть несправність ЕБУ.

Ще один дуже інформативний графік, що надається мотор-тестером, — тиск в циліндрі при роботі двигуна. Для цього свічковий наконечник цікавить нас циліндра підключається на розрядник, свічка вивертається, а на її місце встановлюється датчик тиску. Отриманий в результаті вимірів графік дозволяє зробити висновок:

  1. Про реальний куті випередження запалювання.
  2. Про наявність підсмоктування повітря у впускний тракт.
  3. Про правильність установки фаз ГРМ (не тільки ременя. Наприклад, розбиті шпонки колінчастого і розподільного вала, шків колінвала).
  4. Про стан циліндро-поршневої групи та клапанів.
  5. Про високий протитиску випускної системи (розвалений каталізатор, внутрішнє руйнування глушника).

Також роблячи діагностику на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів мотор-тестером можна визначити, чи не має місця обрив або міжвиткове замикання форсунок. Можна поміряти стартерний струм і зробити висновок про стан акумулятора та стартера. Форма осцилограм напруги генератора дозволяє зробити висновок про його стан.

Мотор-тестер дозволяє перевірити працездатність датчиків. Приклад. Датчик масової витрати повітря (ДМРВ). Знімаємо осциллограмму сигналу з датчика при його включенні. За формою перехідного процесу можна відразу ж, не заводячи двигун, зробити висновок про його працездатності.

Газоаналізатор на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів

Газоаналізатор — це прилад, який вимірює склад вихлопних газів машини, що дозволяє робити висновки про роботу двигуна. Як лікар робить деякі висновки по аналізах пацієнта, так і діагност може звузити коло пошуку несправності за допомогою аналізу вихлопу автомобіля. Є сенс купувати тільки четырехкомпонентный газоаналізатор з функцією вимірювання показника повітря-паливо.

Короткий підсумок.

Всі три типи описаних приладів мають абсолютно різний принцип роботи, дають нам різну інформацію і в жодному разі не підміняють одне одного. Так, десь отримані з їх допомогою дані перегукуються, а де-то вони у кожного унікальні. В принципі, можна обійтися без будь-якого з цих приладів, а є «специ», які взагалі обходяться однією викруткою. Мова не про це. Мова про те, що грамотний пошук дефекту заснований на аналізі інформації. На вимірах, з яких, як відомо, починається наука.

Інше обладнання носить переважно допоміжний характер, хоча його наявність більш ніж бажано. Це:

  • Паливний манометр.
  • Установка для очищення форсунок. Ультразвукова з проливочным стендом (дуже корисна річ) або рідинна.
  • Стенди для перевірки свічок запалювання, модулів запалювання.
  • Якісний ампервольтомметр (мультиметр), бажано некитайского виробництва.
  • Хороший набір інструменту. Бажано фірмовий.
  • Всілякі пробники, хитрі пристосування, виготовлені майстром «під себе» і самостійно.

Чіп — тюнінгом будемо займатися на ділянці Комп’ютерної Діагностики автомобілів?

Тоді ще одна стаття витрат:

  • Програматор ЕБУ з флеш-пам’яттю (Січень 5.xx Січень 7.2, Мікас 7.x, Бош МП7, Бош М7.9.7). Для початку можна і простий, безкоштовний. До купівлі комерційного варіанту приходять практично всі через деякий час, при досягненні певного рівня або накопичивши певну кількість «обломів» і втрачених клієнтів.
  • Програматор ПЗУ (Січень 4, GM, Мікас 5, Бош М154) і, природно, набір ППЗП і панельок (на панельках не варто економити — беріть цангові).
  • УФ-лампа для стирання ППЗУ з УФ-стиранням, якщо Ви вирішили не користуватися радою вище :)
  • Обладнання для пайки — паяльник і т. д. До трьох останніх пунктах можна поставитися як до другорядних — ЕБУ цих типів зустрічається вже нечасто. З 2003 р. вони взагалі перестали встановлюватися на автомобілі. Але дане устаткування може стати в нагоді при тюнинге більшості іномарок початку/середини 90-х років минулого століття.
  • Набір прошивок під всі типи ЕСУД — в залежності від рівня: а) безкоштовних б) комерційних в) власні напрацювання.
  • Для просунутих — програма для зміни калібрувань для тонкого налаштування програми під конкретного клієнта, так і просто для творчості.
  • Інженерний блок — для професіоналів, для калібрування безпосередньо «на ходу».
  • Контролер ШДК — для власників інженерного блоку, для контролю складу суміші. На худий кінець піде простий альфаметр, але він сильно спотворює показання на складах суміші сильно відрізняються від стехіометричного.

Не забувайте і про те, що у Вас повинні бути всі необхідні слюсарні інструменти як можна більш високої якості. Переважна більшість клієнтів приїжджає «переписати програму, а то щось не їде», а автомобіль просто потребує ремонту.

І останнє, без чого не обходиться ДІАГНОСТИКА АВТОМОБІЛІВ В АВТОСЕРВІСІ. — це інформація. Її майстер повинен отримувати усіма доступними способами: Інтернет, книги, публікації в автомобільних журналах.

Компютерна діагностика автомобіля.
Як робиться Діагностика автомобілів в Автосервісі?

Робота діагноста складається з трьох етапів: збір діагностичної інформації, її опрацювання, прийняття рішення. Для збору застосовується все вищеперелічене обладнання. Власне процес можна описати так.

  1. Опитування клієнта про суть проблеми. Коли, як, при яких обставинах проявляється дефект. Часто «допит з пристрастю» значно полегшує подальший пошук.
  2. Візуальний огляд підкапотного простору. Уважно дивимося, чи немає видимих ушкоджень електропроводки, шлангів, високовольтних проводів. Немає слідів стороннього втручання, найчастіше з боку установників ГБО і автосигналізацій. Типові випадки – джгут, що йде до датчика синхронізації, після перебирання двигуна виявляється лежачим на випускному колекторі, або відірвані дроти від датчика швидкості при заміні зчеплення. Взагалі слідах втручання треба приділяти серйозну увагу. Корисно переконатися, що всі шланги вентиляції картера, адсорбера і т. п. знаходяться на своїх штатних місцях, запобіжники ЕСУД не перегоріли, а в баку є бензин. Дуже бажано перевірити стан повітряного фільтра. Часто він буває порваний, і це призводить до виходу ДМРВ з ладу. Тільки після всього цього можна приступати до роботи з приладами.
  3. Першим справою «дізнаємося ворога в обличчя», т. е. з допомогою сканера розберемося, з яким типом ЕБУ і з якою системою (Росія-83, Євро-2, Євро-3 тощо) ми маємо справу. Пригадаємо особливості її роботи, її склад, а також можливі «вроджені дефекти». Наприклад, прошивки типу I27, блок Январь7 з антиджеркингом і т. п. Також на цьому етапі необхідно заміряти компресію в циліндрах, щоб відразу визначити, потрібно чи ні більш глибоке втручання у двигун. При низькій компресії або її великому розкиді по циліндрах необхідний візит до мотористів.
  4. Візуально контролюємо свічки. Кількість нагару, його колір, зазор, стан електродів, наявність/відсутність пробою на ізоляторі. На жаль, в цій операції єдиний помічник – досвід та інтуїція.
  5. Перевіряємо в статиці показання датчиків і виконавчих механізмів за допомогою сканера. Можна посувати РХХ, включити вентилятор і бензонасос, зробити баланс форсунок.
  6. Поводимо діагностику системи живлення по тиску палива. Якщо претензій до насоса, регулятора тиску, датчикам, ЇМ, свічок і проводах в статиці ні, заводимо двигун.
  7. На працюючому двигуні перевіряємо сканером ті ж самі параметри. Тут теж необхідний досвід, в двох словах це процес не описати. Уважно слухаємо двигун на предмет сторонніх шумів, стукотів і гулу.
  8. Фіксуємо показання газоаналізатора.
  9. При необхідності можна зняти-яким мотортестером осцилограми високої напруги.
  10. Якщо є підозра на невірну установку фаз ГРМ, виконуємо-яким мотортестером перевірку тиску в циліндрі.
  11. А ось тепер найцікавіше. Уважно дивимося на отримані результати, аналізуємо їх і робимо висновки.

Іноді в сумнівних випадках є сенс замінити несправний елемент і зняти показання повторно або зробити пробну поїздку. Для цього на робочому місці діагноста повинен бути підмінний фонд. Але в будь-якому випадку потрібно прагнути до такої міри майстерності, коли виявлення дефекту відбувається тільки за допомогою приладів і майже зі стовідсотковою ймовірністю. Така здатність дуже стане в нагоді Вам при діагностиці іномарок, на які дуже активно пересідає населення нашої країни.