Автомобільні антифризи

13.12.2015 19:53

Багато автовласників вважають, що рідина в системі охолодження їх машин уваги до себе не вимагає. Це – помилка. Захищаючи двигун від розморожування і перегріву, антифриз інтенсивно працює, і його властивості змінюються. "Зношена" рідина може навіть зашкодити.

Загальні відомості

Антифризи – охолодні рідини (ОЖ) для системи охолодження автомобіля, не замерзають при низькій температурі. Виготівники дають їм власні імена ("Тосол", "Лєна" і т.п.) або вказують температуру їх замерзання (ОЖ-40, ОЖ-65).

Тосол – назва антифризу, розробленого в 1971 р. в ДержНДІОХТу для автомобілів ВАЗ замість італійського "ПАРАФЛЮ". Торгова марка "Тосол" не була зареєстрована, тому її застосовують багато вітчизняних виробники ОЖ. Але експлуатаційні властивості цих рідин можуть бути різними, оскільки залежать від їх складу.

Склад антифризу

Основа – глікольно-водна суміш, від якої залежать: здатність антифризу не замерзати при низьких температурах, його питома теплоємність, в'язкість і вплив на гуму. У Росії найбільш поширені ОЖ на основі етиленгліколю. Але його водний розчин агресивний до матеріалів деталей системи охолодження (сталі, чавуну, алюмінію, міді, латуні, припою).

Комплекс присадок: протикорозійних (інгібіторів), антівспенівающіх і стабілізуючих.

Нормативні документи

У Росії ГОСТ 28084-89 "Рідини охолоджуючі низкозамерзающие. Загальні технічні умови "нормує основні показники ОЖ на основі етиленгліколю (концентрату, ОЖ-40, ОЖ-65): зовнішній вигляд, щільність, температуру початку кристалізації, корозійний вплив на метали, піноутворюваність, набухання гуми і т.д. Але він не обумовлює склад і концентрацію присадок, а також змішуваність рідин. Це, а також колір ОЖ (синій, зелений, жовтий і т.п.) вибирає виробник.

ГОСТів, що регламентують термін служби антифризу і умови ресурсних випробувань, поки немає. Технічна сертифікація ОЖ необов'язкова.

Імпортні антифризи в основному відповідають нормам ASTM і SAE. Вони регламентують властивості концентратів і антифризів, виходячи з їх основи (етиленгліколю або пропіленгліколю) і умов експлуатації. Наприклад, Етіленгліколевие ОЖ:

- ASTM D 3306 і ASTM D 4656 – для легкових автомобілів і малих вантажівок;

- ASTM D 4985 і ASTM D 5345 – для двигунів, що працюють у важких умовах (довгостроково експлуатованих в режимах, близьких до максимальної потужності, на внедорожной техніці, великих вантажівках, в стаціонарних силових установках і т.п.).

Причому в ці ОЖ необхідно попередньо додати спеціальну присадку.

Крім загальних стандартів, багато виготівників автомобілів застосовують свої специфікації, з додатковими вимогами. Наприклад, норми General Motors USA – Antifreeze Concentrate GM 1899-M, GM 6038-M або система нормативів G концерну Volkswagen.

Такі документи часто забороняють вводити в антифриз інгібітори корозії, що містять нітрити, нітрати, аміни, фосфати, і обумовлюють гранично допустимі концентрації силікатів, бури і хлоридів.

Експлуатація антифризу

Термін служби охолоджуючої рідини (ОЖ)

При експлуатації охолоджувальна рідина старіє – концентрація інгібіторів у ній поступово знижується, теплопередача зменшується, схильність до піноутворення збільшується, а незахищені метали інтенсивно коррозіруют. Ресурс антифризу прямо залежить від його якості та пробігу автомобіля.

Старіння особливо інтенсивно, коли в систему охолодження просочуються відпрацьовані гази або підсмоктується повітря. Тому потрібно частіше перевіряти місця можливих витоків рідини, а також стан і кріплення шлангів.

Термін заміни антифризу наказує автозавод або виготовлювач ОЖ. Але іноді рідина старіє раніше, при цьому:

- утворюється желеподібна маса на внутрішній стороні горловини розширювального бачка, при незначних негативних температурах (мінус 10-15 ° С) в ньому помітно помутніння (іноді як легка хмарка), випадає осад, а також частіше колишнього спрацьовує електровентилятор радіатора. Коли з'явився хоча б один з цих ознак, антифриз потрібно змінити при першій же можливості;

- антифриз стає рудо-бурим. Значить, деталі системи вже коррозіруют. Таку охолоджуючу рідину потрібно замінити негайно, незалежно від того, скільки вона прослужила.